luni, 20 iulie 2009

publicitate vs. feminitate

Ma tot intreb de cateva zile incoace daca exista etica in relatii publice si in publicitate ? Si ma intreb pentru ca zilnic dau nas in nas cu fel si fel de reclame si de tentative de a promova anumite produse care in vizunea mea afiseaza doar disperarea de a vinde.
Cred ca etica in relatii publice implica onestitate, loialitate, cinste, respect, comunicare deschisa iar codul de la Atena spune foarte clar pe langa multe alte chestiuni de etica :
" Membrii Asociatiei Internationale de Relatii Publice NU vor:
-
Transmite informatii care nu sunt bazate pe fapte stabilite si verificabile;
-
Folosi orice metode sau tehnici "de manipulare" concepute pentru a crea motivatii subconstiente pe care individul nu le poate controla prin propria sa libera vointa, astfel incat nu poate fi facut raspunzator de actiunile intreprinse pe baza lor." (http://www.arrp.ro/codul-de-la-atena.html).
Pe de alta parte, publicitatea, se spune ca a fost inventata pentru a vinde.Dar publicitatea a fost definită ca reprezentând ansamblul instrumentelor, metodelor şi procedeelor utilizate pentru a face cunoscute produsele sau serviciile, pentru a trezi interesul clienţilor potenţiali, în vederea cumpărării lor imediate sau în perioadele următoare. Este oare etic să îndeplineşti acest obiectiv al publicităţii (trezirea interesului potenţialilor clienţi) prin transmiterea în mass-media a unor mesaje publicitare conţinând informaţii incomplete sau neadevărate?
Cand vorbim de etica in publicitate, cred ca ar trebui sa tinem cont de urmatoarele aspecte :
respectarea regulilor de etică faţă de consumatori, dar şi faţă de firma care se foloseşte de publicitate pentru promovarea produselor sale sau faţă de concurenţii acesteia.
Ca atare, putem considera lipsite de etica mesajele publicitare care contin informatii incomplete ("uitand" esentialul sau partile negative cu implicatii mari pt consumatori) sau transmiterea de informatii false cu scopul de a induce in eroare consumatorul, asa-zisele mesaje subliminale( influentarea subconstientului potentialilor consumatori).
Dar, datoria unui specialist in Comunicare (pt ca, in viziunea mea si cei care fac relatii publice dar si cei care fac publicitate sunt specialisti in comunicare) este de a vinde, nu? Sau cel putin asa cred cei din ziua de astazi.Facem campania "x" ca sa vindem, avem de promovat "y" produs ca sa vindem...totul se rezuma la a vinde.Cum vindem?Prin ce mijloace?Asta nu prea mai conteaza.Important este rezultatul.
Fabricam.Zilnic fabricam clisee. Avem clar in minte niste stereotipuri si fereasca-ne Sfantul sa ne abatem de la ele !
Am ridicat femeia din reclamele tv la rangul de idioata.Clar, aceea femeie nu-si va cuceri niciodata sotul sau iubitul decat daca foloseste "n" marca de ruj, "z" marca de parfum, "t" marca de vopsea de par, "r" rimel si tot asa.Clar, "el" nu o va remarca niciodata pe "ea" pt ca "ea" nu foloseste "d" marca de tampoane sau nu spala cu "s" detergent de rufe.Clar, copii nu te vor iubi decat daca le speli hainele cu "h" marca de balsam sau daca si numai daca ii hranesti cu "k" aliment.
Dar, sa nu uitam : "puterea de decizie sta in mainile noastre ! ".
Consideram omul ca cel mai imbecil dintre animale si ii jignim inteligenta.
De ce alegem meseria de Comunicator cand nu stim sa comunicam? Cand nu reusim sa vedem mai departe de sex, sani, fund si gospodarie?
Iar pt cei care se lasa manipulati, well, i have news for them : "el" nu o va iubi pe ea mai mult sau o va cere de sotie daca isi va da cu rujul "n", nu se va tine dupa ea toata viata daca va folosi parfumul "z" (poate doar va face alergie la mirosul prea tare), nu va fi orbit de frumusetea ei datorita marcii "t" de vopsea/sampon/balsam, copii va vor iubi la fel (incercati sa adaugati leustean in ciorba, poate asa vor manca mai cu placere pt ca daaaaa, copii fac mutre la masa dar asta nu inseamna ca nu va iubesc !) si lista poate continuua.
S-au terminat toti creativii creativi? Nu mai exista pe pamantul asta? Chiar toata lumea face facultate de dragul unei diplome si nu de dragul meseriei?
Domnilor creativi, eu sunt la inceput de drum. Nu stiu inca foarte multa teoria iar la practica stau si mai prost dar am creier si consider ca valoreaza mult.
Simt ca imi este jignita inteligenta si feminitatea cand vad minunatele reclame pe care dvs. le scoateti pe piata.Cosiderati dvs. ca doar pt motivele mentionate mai sus as cumpara produsul pe care il promovati ? Cosiderati dvs. ca femeile se ghideaza dupa zicala "tot ce zboara se mananca?"
In acest caz, cred ca poate si doar poate ar trebui sa va ganditi sa va schimbati meseria pt ca meseria de Comunicator presupune sa cunosti omul, sa intuiesti ce isi doreste si chiar sa empatizezi.
Cam atat pt. astazi....


Niciun comentariu: